Allmänna villkor
Kvällsansvarig
Hyresgästen utser en kvällsansvarig som är övergripande ansvarig under kvällen och är beredd på att lösa ev. akuta problem som kan uppstå. Tar diskussioner med myndigheter om de dyker upp, med eventuella arga grannar, andra hyresgäster o.s.v. Ansvarar för att lokalen släcks och låses. Ansvarar för att gästerna bara är i de delar av lokalerna där de ska vara, t ex genom skyltning och med den personal som är på plats ansvarar för åtgärder i händelse av utlöst brandlarm.
Entredörrar
Entrédörren ska hållas låst eller övervakas. Hyresgästen ansvarar för samtliga som kommer in i fastigheten och det rekommenderas att man hyr in en vakt som sköter detta.
Ljudstörningar
Ingen musik får spelas på hög volym i bistron (läcker ut till grannarna mitt emot).
När musik spelas ur PA-t måste nödutgångarna från salongen mot innergården alltid vara stängda
Volymregeln för PA-t i salongen sköts av Arbis tekniker eller enligt dennes instruktioner
Viktigt att inga störande ljud förekommer på innergården (inga gäster där, och om personal behöver röra sig över innergården/vistas där måste samtalstonen vara låg) - vi har grannar runt omkring där som är väldigt känslig.
Viktigt ang konfetti och isfacklor
Om konfetti önskas användas behöver fabrikat godkännas av Arbis. (måste vara av särskild typ då färgmedel från konfetti kan skada lokalerna) Om konfetti efter överenskommelse används så åtar hyresgästen att städa upp den inför. Isfacklor är ej tillåtet att använda inomhus på Arbis på grund av brandrisk(kommer även att starta brandlarmet).
Rökning & levande ljus
Rökning sker på Bredgatan, inte på innergården (gäller både gäster och personal). Inga levande ljus (inte heller värmeljus) får förekomma från när kvällen övergår från middag/mingel till fest. Dessförinnan kan levande ljus användas, utefter kvälls ansvarigs bedömning och under dess ansvar.
Städning
Grovstädning (få bort glas, glasflaskor etc.)
Städ av barer, kök, diskmaskin, diskstation, i den mån detta används
Diska allt som används av Arbis porslin, glas osv.
Torkar av bord, bardiskar etc.
Städning gatan utanför vid behov (fimpar, tomglas etc.) - måste göras samma natt, kan inte skjutas till dagen därpå
Släng tomglas/glaskross i glaskärlen på baksidan
Städa toaletterna och golvytan
Brandlarm
Vid utlösning av brandlarm står kunden för utryckningskostnader och ev. andra kostnader som uppstår, förutom om larmet beror på fel på brandlarmsanläggningen eller orsakas av Arbis
Stöld eller skada
i fall av stöld av egendom från Arbis ska kunden ersätta Arbis med motsvarande belopp i det fall stöld sker av anställd, underentreprenör eller gäst/deltagare tillhörande kunden, i den utsträckning sådan stöld inte täcks av försäkring hos Arbis.
Serveringstillstånd
Hyresgästen ansvarar för att man har serveringstillstånd och andra eventuella tillstånd för evenemanget.
Betalningsvillkor
Slutfaktura ställs efter genomfört event med betalningsvillkor 15 dagar
Avbokning
Senast en (1) månad innan genomförandet: kunden betalar totalt 5 000 kr. Därefter: kunden betalar totalt 10 000 kr plus hyresvärdens faktiska kostnader.
Checklista - Tips/saker att tänka på
- Vem är kvällsansvarig?
- Vem är ansvarig för entrén, och ser till att enbart rätt personer kommer in?
- Informera gästerna var de går in/ut när de ska röka?
- Vem bemannar garderoben?
- Ha någon på plats som är mentalt beredd på att ingripa om det behövs av ordnings skäl: mota ut oinbjudna gäster etc.
- Någon som ser över toaletterna under kvällen kommer behöva: plockar/grovstädar allt eftersom, fyller på papper etc.
- Om någon rörelsehindrad behöver kunna komma in i lokalen så sker det över handikapprampen som nås över innergården
- Tänd gärna marschaller utanför entrén blir mysigt